As / 2005 / Feuilleton, deel twee / Marres / Maastricht

In het oude familiehuis van de familie Marres aan de Capucijnenstraat te Maastricht huist  Marres, Centrum voor Beeldende Kunst (inmiddels centrum voor contemporaine cultuur).

In het huis verbindt een centrale hal de straat met de achtertuin. In het midden van de hal, waar de trap en de wintertuin op de hal uitkomen, was een ronddraaiende wand geïnstalleerd. De wand draaide per minuut langzaam één keer rond. Één zijde van de wand was bedekt met spiegels.

Een videosequentie werd geprojecteerd op de draaiende wand. De video was opgebouwd uit verschillende opnames die eerder in de verschillende vertrekken van het huis waren opgenomen. De videocamera had op dezelfde manier als de wand, met een langzame draaiende beweging, de omgeving vastgelegd.

Terwijl de wand draaide en de spiegelkant geleidelijk het licht van de projectorlens ving, begon de geprojecteerde video ook via de spiegel op de omgeving te weerkaatsen. Het ruimtelijk beeld dat dit opleverde was tegelijkertijd ook goed zichtbaar in de spiegel. Dit resulteerde in een complex visueel schouwspel van lagen film en lagen werkelijkheid. Op het moment dat je ineens jezelf ook in de spiegel zag, werd je geconfronteerd met je eigen rol in de installatie.