Stripe / 2009 / Brandweerkazerne Spaansland / opdracht / Enschede

‘Streep’ (Stripe) is gemaakt voor een hypermoderne brandweerkazerne in Enschede.

Het kunstwerk bestaat uit twee omvangrijke fotowerken. Het werk gaat over de denkbeeldige lijn die precies in het midden ligt tussen de twee gekozen standpunten van de foto’s. Eén fotowerk is geplaatst op de achterwand in de kantine en het andere fotowerk in de gang van de slaapvertrekken op de linkerwand (vanuit de kantine gezien). De fotowerken zijn zodanig toegepast dat ze visueel een onderdeel van het bestaande gebouw vormen en een alternatief uitzicht bieden. Het werk lost tevens het akoestiekprobleem in de kantine op. De voorzetwand waar de foto onderdeel van wordt, is gemaakt van hoogwaardig akoestisch materiaal.

De foto’s representeren de stedelijke omgeving waarin de brandweerman zijn dagelijkse werk moet doen. Samen verbeelden de foto’s op subtiele wijze de tegenstelling tussen water en vuur.
 
Het fotowerk in de kantine (3 x 15 meter) beslaat de gehele achterwand en geeft een natuurgetrouw panorama uitzicht vanuit een vervallen gebouw. Je kijkt langs een aantal kolommen over de gehele lengte naar buiten. De wandvullende afbeelding creëert in de kantine het effect van een open terras, alsof de kantine deel uitmaakt van de ‘open’ bouwval. De wereld buiten is echter onduidelijk en onherkenbaar geworden doordat de achtergrond sterk is overbelicht. Binnen is goed te zien dat de natuur het gebouw langzaamaan binnentreedt. 
 
De afbeelding in de gang (2.5 x 32.5 meter) vormt een tegenpool met de kantine afbeelding, het bevindt zich aan de andere kant van de streep. Waar de afbeelding in de kantine extra ruimte suggereert, belemmert het fotowerk in de gang juist het uitzicht op dit vervallen gebouw. Dit zeer langgerekte fotowerk, wat bestaat uit een hele reeks aan elkaar gemonteerde foto opnames, laat een houten bouwschutting zien die beklad is met graffiti en resten van affiches en wekt daarmee de indruk alsof je er op straat langs loopt. De deuren naar de achterliggende private slaapvertrekken van de brandweerlieden vormen een vanzelfsprekend onderdeel van de schutting en lijken je naar een denkbeeldige ruimte erachter te brengen. Middels de tegenstellingen tussen publiek en privé, open en gesloten speelt het werk met een vertaling van vuur en water.